Rabu, 18 Januari 2012

INGAT 5 PERKARA SEMELUM MUNCUL 5 PERKARA





Wahai sahabat, mari kita ingat lima perkara sebelum lima perkara. Didunia ini hidup bagaikan putaran roda yang akan menuju destinasinya. Perkara yang perlu dingat adalah 5 Perkara Sebelum Datang 5 Perkara:

1.     Sihat sebelum sakit

Sihat adalah anugerah yang paling istimewa bagi nikmat yang diberikan oleh Allah SWT. Apabila jasmani sihat insan hendaklah berusaha melakukan sesuatau perkara yang bermanfaat dan marilah tingkatkan ibadat di kala sihat. Ketika sihat marilah insan melakukan ibadat fardu ain dan fardu kifayah dan amal jariah yang mendatangkan kebaikan kepada diri dan orang-orang di sekeliling anda sebelum datangnya sakit.

2.     Muda sebelum tua

Muda juga adalah nikmat yang tidak terhingga kepada umat manusia. Pabila usia muda marilah berusaha mencari kemewahan dan rezeki yang halal dan diberkati oleh Allah SWT. Jangan sesekali mengabaikan tanggugjawab kewajiban ibadat kepada Yang Maha Esa, pabila insan mengalami masa tua tidak lagi memikirkan panorama duniawi malah menumpukan ibadat sebelum menghadap Illahi.

3.     Kaya sebelum miskin

Pabila isan dianugaerahkan nikmat kemewahan hendaklah menafkahkan sebahagian kemewahan yang dianugerahkan kepada golongan yang memerlukan dan dengan sedekah insan akan mendapat keberkatan rezeki di dunia dan diakhirat. Hendaklah insan melakukan sedekah ikhlas kerana Allah SWT menyukai serta menjadi saham akhiratJangan sesekali menerbitkan aliran sukma yang tidak menunjuk-nunjuk dan riak….Jauhkan perasaan yang sebegiyu kerana boleh mendatangkan kekufuran atau kufur nikmat.
.
4.     Lapang sebelum sempit

Pabila dianugerahkan waktu lapang hendaklah insan mencari ilmu dan meningkatkan ibadat kedada Allah SWT. Setiap detik adalah bagaikan emas,jadi hargailah waktu lapang sebelum sempit. Sempit dimaksukan adalah waktu sibuk dengam urusan duniawi.

5.     Hidup sebelum mati.

Hidup adalah suatu anugerah yang sangat terindah yang diberikan oleh allah SWT kepada segenap manusia yang diciptakan oleh Allah SWT. Pabila hidup inilah setiap insan perlu melaksanakan setiap tanggunjawab kepada Allah SWT dan urusan duniawi. Hidup adalah suatu nikmat yang tidak terhingga dan diuji oleh Illahi untuk mengujimkekuatan iman dan takwa. Marilah merebut saham akhirat dengan melakukan segala ibadat dan mengamalkam amar makruf nahi mungkar.Bila seseorang insan  telah kembali kea lam Barazah  hanya amal soleh, sedekah jariah dan doa anak yang soleh yang mengiringi anda.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan