Ahad, 15 Januari 2012

Sayang Ibu






Sayang ibu menyusur ke syurga impian. Ibu adalah umpama pelangi yang menceriakan dan umpama rembulan di kala gelap serta lembayung suria yang menerangi alam. Syurga di bawah telapak kaki ibu .....Semainya cinta dan kasih seorang Kasihnya dan cintanya seorang ibu sejak menyemai anak dalam rahim sehingga menginjak dewasa.Ibu mencorakkan anaknya dengan lukisan kanvas kasih sayang , menatang anak bagai minyak yang penuh….dengan penuh kelembutan sanubari bonda adalah sahabat sejati. Setiap pengorbannya tidak terbalas dengan harta mahupun budi yang dicurahkan seorang anak setelah menginjak dewasa….Sayang ibu, cinta ibu, kasih ibu bak sebutir mutiara yang brada di dasar laut…sungguh istimewa dan sangat berharga…Namun  kasih ibu tetap kekal dan bak bunga yang mekar untuk selamanya.

Pengorbanan ibu adalah bermula dari mengandungkan anakmu di dalam rahimmu selama sembilan bulan sepuluh hari dan kemudiannya sanggup bertarung nyawa demi menyelamatkan anaknya untuk menjadi khalifah Allah di atas muka bumi ini. Ibu, kini baru kusedar betapa kau sanggup menggantikan kesakitanku ini ketulusan hatimu yang suci sesuci embunan pagi.

Sungguh mulia pengorbanan seorang ibu, Rasullullah SAW bersabda yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.
Maksudnya : Dari Abu Hurairah r.a ia berkata telah datang seorang laki-laki kepada Rasulallah SAW maka ia berkata: “Wahai Rasulullah Rasulullah siapakah yang lebih berhak untuk diberi penghormatan yang sebaik-baiknya? Rasulullah menjawab:”IBUMU” Ia berkata lagi: kemudian siapa? Rasul menjawab:”IBUMU” Dia berkata lagi kemudian: kemudian siapa? Rasulullah menjawab”IBUMU” Dia berkata lagi: kemudian siapa? Rasullullah menjawab:”AYAHMU” (Hadis Riwayat BUKHARI DAN MUSLIM).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan